Rady, tipy

Jaký je rozdíl mezi bílou a celozrnnou moukou?

31. března 2017 v 16:53 | A.
Výsledek obrázku pro kreslená mouka

Aloha, omlouvám se, že se ozývám až po 2 msících, ale nějak jsem nestíhala a nebyl čas. :) Teď bude celkově asi méně článků.

No každopádně, připravila jsem sipro vás menší "článek", pro ty, kteří stále tápou jaký je vlastně rozdíl mezi klasickou moukou a cleozrnnou a v čem je celozrnná vlastně lepší :)

PRO ZAČÁTEK -
Celé zrno obsahuje 3 části:
1. obal (otruby) - jsou zdrojem prospěšné vlákniny, obsahují i spoustu minerálních látek
2. moučné jádro - je bílý vnitřek, který obsahuje nejvíce bílkovin (zejména lepek), škrob a málo živin.
3. klíček nebo zárodek na hřbetní straně zrna- obsahuje zejména zdravé tuky - tzv. nenasycené mastné kyseliny a v nich rozpuštěné vitamíny. Jsou tam také velmi kvalitní bílkoviny, vitamíny E, B, B1, B6 a enzymy.

Bílá mouka je tedy taková mouka, která vznikne namletím zrna, zbaví se klíčku a obalových částí neboli otrub. Jak už Vám tdy může být jasné - namletím se zbaví většiny prospěšných látek (minárlních l., vlákniny, prospěšných tuků a vitamínů..).

Avšak i u celozrnné mouky je třeba dát si pozor na čerstvost a způsob mletí.
Jak mouka stárne, ztrácí se také určité procento enzymů a vitaminů - proto je důležité kupovat celozrnnou mouku co nejčerstvější a skladovat ji v chladu (cca 14').
A rozdíl v mletí ? Nejběžněji si můžete koupit mletou na válcovém mlýně (většinou na sáčku není nic o mletí napsáno). Nejlepší (berte obrazně) je celozrnná mouka mletá na kamenném mlýně (většinou označena BIO).

Nehledě na to, když se na mouku mrkneme i z praktického hlediska. Na internetu a vv časopisech jsem si dohledala články, kde spousta odborníků i laiků zkoušela buď mouku ÚPLNĚ vynechat (což je podle mě hloupost, pokud nejsou alergie) nebo přejít na celozrnnou či bezlepkovou a 95% z těchto lidí si vychvalovalo, že lépe tráví a jsou méně unavení.

TAKŽE TO ZKUSTE!! :) Snad jsem Vám alespoň trošku osvěžila mozkové závity o něco nového.

Zdravé "nutelly" v obchodech

26. ledna 2017 v 12:29 | A.
kawaii squirrel nutella
Dnešní článek bych ráda věnovala milovníků. nutelly, jako jsem já. Pokud jste se rozhodli začít něco dělat nejen pro své tělo, ale i zdraví, nutelly by samozřejmě neměly obshaovat každodenní jídelníček - bohužel. Avšak, pro nás je důležité a mám pro vás velmi dobrou zprávu. Že zdravé náhražky nutelly existují, jsou mezi námi, nemusí být ani tak drahé a můžete je klidně v malé míře zařadit do jídelníčku každý den! PROSTĚ..PARÁDA!:)

KDE HLEDAT A JAK HLEDAT? :)
Náhražek nutel ve zdravé i "zdravé" formě je kupa. Důležité je však rozlišit, zda se jedná opravdu o zdravou pro nás prospěšnou nutelu nebo pouze o pokus o něco zdravýho. Nejčastěji výrobky, kterým se dá věřit najdete v bio obchůdkách nebo v kamenných prodejnách.
Dřív než koupíte lískooříškový krém s kakaem - kde je určitě připojeno FITNESS NUTELA nebo něco takového, přečtěte si SLOŽENÍ!! Zdravá náhražka by měla v nejlepším případě obsahovat pouze 3-4 základní suroviny (oříšky - nejčastěji se dávají lískové, kakao a nějaké sladidlo - někde dávají třtinový cukr/což tolik zdravé není, někde dávají stévii/což zase chutná uměle a někde to dosladí nějakými sladidly...). Samozřejmě zdravé náhražky se nemusí dělat pouze z nějakých oříšků, ale dělají se avokádové pomazánky, arašídové pomazánky s kakaem/čokoládou. Pokud bude někde místo přidaného kakaa čokoláda, ohlídejte si jaká čokoláda (min. 70%) :)

Není čaj jako čaj

20. ledna 2017 v 13:14 | A.
macaron, still life, tea

Už dlouho přemýšlím, že bych sem ráda přidala článek o čajích. Věřím, že každý z vás si min.1 čaj za den dáte, pokud nejste vyloženě kafaři. Já jsem jedna z těch, oc na čajích vyrostli a byli rozmazlováni těmi kvalitnějšími a dražšími, ale jsem za to ráda. Pro mě značky jako Pickwick, Teekanee a další prostě nejsou čaje, ale jenom něco, co se tak tváří.

Myslím si, že u čajů je důležité také koukat trochu na to složení, protože kolikrát té bylinkové směsi v pytlíku čaje není ani 50% a zbytek jsou různý dohucovadla, co chuť čaje uplně zdegenerují. Samozřejmě chápu, že pro někoho dát za balíček čajů místo 40 kč třeba 100 - 150kč je pálka, ale bohužel, e to tak ve všem, za kvalitu se platí :/.

Jak nenaletět "výživovým poradcům"

20. ledna 2017 v 7:35 | A.
cartoon, crazy, egypt, egyptian, food

Hned jak jsem viděla "TT - fanatismus" napadlo mě jediné. Fanatismus dnešních "výživových poradců" a celkového "lafjstajlu".

Když se celkově na ten "lajfstájl" podívám zpětně, mám pocit, že dřív to bylo spíše sprosté slovo, než nějaké motto. Děcka běhali kolem baráku a jedli, co hrdlo ráčí - to, že se sem tam napili limonády nebo snědli čokoládu. nikdo neřešil. A dnes? Fitness dortíky, fitness snídaně, fitness vejce- fitness voda - WTF?! Za poslední měsíce, roky lidi začali být jako posedlý vším, co je fitness. Nikdo nikomu nebere zdravý životí styl - já sama ho prezentuji, ale jde o princip. Už několikrát jsem viděla, jak v obchodě předemnou upjatá paní místo normální vody za 5kč - kupovala půl litr "fitness water" za 30 - JAKOŽE, COŽE?! A nebo, když v obchodě vidíte fitness vejce - To, jakože ty slepice před tím než je snesly běhaly na rotopedu? OMG. (Ano,chápu - že tím fitness vejce může být myšleno něcopodobného jako BIO kvalita - "kvalita" ) ... No a další a další výstřelky. Nehledě na to, že dnešním velkým objevem jsou FTINESS SNÍDANĚ - jako např. müsli, palačink, lívance - no,chápejte - to dřív nebylo (naprostý FITNESS vynález) ;). NO A MOHLA BYCH POKRAČOVAT DÁLA DÁL.

No, a jak už to tak bývá, v každé době se VYDĚLÁVÁ NA LIDSKÉ HLOUPOSTI. V dnešní době začali "odborní poradci" vydělávat na naší hlouposti ála "musím zhubnout" , "musím začít s lajfstájlem, jako támhle¨ta Pepinda na instagramu" atd. atd. A začali vydělávat na tom, že sestavují jídelníčky.

Běžkování

16. ledna 2017 v 16:58 | A.
Související obrázek
ZD -onaidnes

Jelikož počasí tomu přímo nahrává, v sobotu a v neděli jsem byla odpoledne běžkovat. Asi po dvou letech jsem na ně konečně "naskočila" a jela a jela. Musím říct, je to naprosto skvělý odreagování a vyčištění hlavy. lyžování je taky úžasný, ale toto je zas něco jinýho. Po dvou hodinách se vrátíte unavení jako už dlouho ne, ne jen z toho pohybu, ale i z nadmíry čerstvého vzduchu :D A ta krajina všude kolem, zasněžené lesy, stromky, pole....No, úžasný. Asi už vám došlo, že jsem blázen do zimy.

Když není motivace..

15. srpna 2016 v 15:37 | A.
Všude kolem nás, na všech sociálních sítích, v televizi, dokonce i na plakátech na ulici se objevují samé motivační (s odpuštěním) kecy. Ano, někoho třeba mžoná doopravdy dokáže motivovat, když denně sdílí motivační citáty s nějakým supr cool obrázkem nebo se pak jen cítí cílevědomě a dospěle, kdoví proč to někteří dělají. Některým (tak jako mě) je z těchto obrázků spíš na nic - nebo do smíchu a nebo si občas tak jako v duchu řekneme, mmm co jsem teda dokázala, když někteří toho dokážou mnohem víc.
Co tedy dělat, když (konkrétně s touto tématikou) vám dojde motivace na cvičení, na zdravé jídlo, celkově se sami na sebe a na všechnu tu dřinu vyserete a nevíte, jak vstát z toho gauče a dokopat se do cvičení a nedat si předtím čokoládu? Ano, já vím, je blbost vám něco psát, všude přece najdete spousty článků s radama (kterém jsou ke švemu očíslované, abyste si je asi mohli odfajfkovat, když je zvládnete), ale já vám řeknu jedno: VYSERTE SE NA TO.
Dochází vám motivace? No a co, tak si dejte těch pár dní volno (týden, klidně i dva) NO A CO! Klidně se celý dny válejte, jezte si co chcete a ono až uvidíte ten rozdíl mezi tím, jak jste se cítili po cvičení a zdravé véče a potom co se válíte den, co den a jíte si co chcete, vás to samo namotivuje. Já to tak mívám taky, loni jsem měla pauzu dokonce celý 2měsíce přes prázdniny. Ono z toho člověk velice rychle vypadne (kor na začátku), ale zase se do toho hodně rychle dostane. Nemusíte si prohlížet svoje staré fotky a celý den číst "JAk se namotivovat". Ono stačí dát si pár dní voraz a sami uvidíte, jak po tom týdnu váleníčka poletíte a ještě budete prosit, abytse si mohli jít, například zaběhat :)

Co jíst před tréninkem a po něm?

2. srpna 2016 v 9:07 | A.

Jednou z nejčastější otázkou všech bývá, co by se mělo jíst před tréninkem a co po? Kolikrát se mi stalo, že se někteří před tréninkem nacpali čímkoliv (tyčinka, burger..) se slovy, že za hodinu jdou cvičit tak to třeba spálí. Nebo naopak kolikrát jsem slyšela některé jedince si povídat, jak si teď dali do těla a tímpádem si mohou dát ten skvělý dortík v kavárně. Kéž by to bylo tak jednoduché, že? :)

Nejdůležitější samozřejmě je pravidelný příjem živin po celý den. PŘED tréninkem se uvádí, že by se mělo jíst cca 1,5 - 2 hodiny, ale domnívám se, že toto je silně individuální věc. Já se najíst dvě hodiny před tréninkem, tak asi pojdu hlady a nevydám ze sebe nic. Já nejčastěji jím hodinu před a je to tak akorát, ale samozřejmě je blbost se naprat půlhodiny před a pak jít cvičit. Před tréninkem by se nejlépe měli sníst nějaké sacharidy, bílkoviny a trochu tuků. Naopak se nedoporučuje vláknina a ne moc mléčných výrobků (ne všem to při tréninku dělá dobře). Tudíž ideálně před tréninkem sníst například pečivo s kvalitní šunkou nebo přílohu s masem - to je nejideálnější! ROZHODNĚ PŘED TRÉNINKEM NEJEZTE TVAROH, ZELENINU APOD.!!

Nebaví vás běh? Zpestřete ho!

1. srpna 2016 v 14:06 | A.

Ještě před půl rokem kdyby mi někdo řekl, že půjdu běhat sama od sebe, když nemusím (pokud opomenu hasičské tréninky a závody, kde běžím 2-3X 80 metrů) vysmála bych se mu. Nenávidím běh už od mala, koneckonců, nikdy mi nic nepřinesl. Když jsem chtěla lepšit kondici, zařadila jsem do tréninku HIIT a šmitec. No, ale jednoho krásného dne jsem chtěla trénink trochu zlepšit. Jednak jsem potřebovala, aby mé tělo dostal otrochu šok něčím, co nemám jako rutinu a jednak jsem potřebovala svůj běh pro hasiče trochu vylepšit a zrychlit, tudíž jsem si jednou řekla, že si občas půjdu zaběhat. No, dokopat s ek tomu bylo teda víc než směšně zdlouhavé, ale ANO, dokopala jsem se k tomu.
Ze začátku jsem samozřejmě byla stále odpůrcem dlouhých tratí a jen jsem půl hodiny šaškovala na poli se svými pomalými sprinty. Díky tomu se mi ale běh docela i zalíbil. Avšak dodnes mě nepotkáte, že bych ráno vstala a rozhodla se běžet 10 km výklusem, to ani náhodou.

Rozhodla jsem se nakombinovat svůj trénink s během a pokud i vy chcete začít běhat a nevíte jak se dokopat mám pro vás dvě rady, které mě velice pomohly :)

BĚH + TRÉNINK

Mýty ve světe fitness

30. června 2016 v 17:17 | A.
Vzhledem k velice dobrému tématu týdne bych vám ráda sepsala pár poznatků a zkušeností, co mě během cvičení a lepšího stravování velice pomohly. Samozřejmě nechci titulkem "Kup si mozek" někoho urazit, všichni z nás tápeme a učíme se, proto to berte s nadhledem :)

30DENNÍ VÝZVY

(Nebezpečná) honba za břišáky!

27. června 2016 v 19:38 | A.
ZDROJ - dum-jogy.cz

Dnešní další článek bych ráda věnovala varování před cvičení tzv. ABS, neboli honbou za břišáky! Hned na začátek bych chtěla upozornit, že nejsem žádný odborník, tudíž mohou být v mém textu nějaké nesrovnalosti a hlavně všechny rady a tipy vám podávám na základě vlastních zkušeností, tudíž se v něčem mohu i mýlit.
Každý z nás by si přál mít krásně vyrýsované bříško, na kterém jsou vidět i nějaké ty břišáky (ano, i dámy si toto přejí). Proto většina z nás, samozřejmě včetně mě (to by bylo, abych něco neposrala), místo aby si něco mál ozjistila o cvičení na tuto partii se pustí do cvičení klasických sedů lehů, sklapovaček a dalších podobných a náročných cviků. A ano, za chvíli můžete nějaké malé výsledky vidět...ALE! Problém nastane tehdy, kdy už vás opěrný systém nevydrží a začne vám nadělávat pěknou paseku.
 
 

Reklama