Březen 2017

Jaký je rozdíl mezi bílou a celozrnnou moukou?

31. března 2017 v 16:53 | A. |  Rady, tipy
Výsledek obrázku pro kreslená mouka

Aloha, omlouvám se, že se ozývám až po 2 msících, ale nějak jsem nestíhala a nebyl čas. :) Teď bude celkově asi méně článků.

No každopádně, připravila jsem sipro vás menší "článek", pro ty, kteří stále tápou jaký je vlastně rozdíl mezi klasickou moukou a cleozrnnou a v čem je celozrnná vlastně lepší :)

PRO ZAČÁTEK -
Celé zrno obsahuje 3 části:
1. obal (otruby) - jsou zdrojem prospěšné vlákniny, obsahují i spoustu minerálních látek
2. moučné jádro - je bílý vnitřek, který obsahuje nejvíce bílkovin (zejména lepek), škrob a málo živin.
3. klíček nebo zárodek na hřbetní straně zrna- obsahuje zejména zdravé tuky - tzv. nenasycené mastné kyseliny a v nich rozpuštěné vitamíny. Jsou tam také velmi kvalitní bílkoviny, vitamíny E, B, B1, B6 a enzymy.

Bílá mouka je tedy taková mouka, která vznikne namletím zrna, zbaví se klíčku a obalových částí neboli otrub. Jak už Vám tdy může být jasné - namletím se zbaví většiny prospěšných látek (minárlních l., vlákniny, prospěšných tuků a vitamínů..).

Avšak i u celozrnné mouky je třeba dát si pozor na čerstvost a způsob mletí.
Jak mouka stárne, ztrácí se také určité procento enzymů a vitaminů - proto je důležité kupovat celozrnnou mouku co nejčerstvější a skladovat ji v chladu (cca 14').
A rozdíl v mletí ? Nejběžněji si můžete koupit mletou na válcovém mlýně (většinou na sáčku není nic o mletí napsáno). Nejlepší (berte obrazně) je celozrnná mouka mletá na kamenném mlýně (většinou označena BIO).

Nehledě na to, když se na mouku mrkneme i z praktického hlediska. Na internetu a vv časopisech jsem si dohledala články, kde spousta odborníků i laiků zkoušela buď mouku ÚPLNĚ vynechat (což je podle mě hloupost, pokud nejsou alergie) nebo přejít na celozrnnou či bezlepkovou a 95% z těchto lidí si vychvalovalo, že lépe tráví a jsou méně unavení.

TAKŽE TO ZKUSTE!! :) Snad jsem Vám alespoň trošku osvěžila mozkové závity o něco nového.